Bedankt dat je mijn blog heb bezocht. Om de lezer nog beter op de hoogte te houden ga ik regelmatig een Nieuwsbrief verzenden. Aanmelden voor de Nieuwsbrief via johan.schoenmakers@gmail.com

zaterdag 19 december 2009

Catharine Paver - Thunder Gold


Wat maakt een cd interessant met twaalf liedjes van een zangeres die zingt in de oertraditie van de folkmuziek? Dat vroeg ik mij aanvankelijk af na de eerste beluistering van "Thunder Gold" van de Londense Catharine Paver, die duidelijke overeenkomsten vertoont met Joan Baez. Het verschil met de hippiezangeres en haar eindeloze vibrato's is dat Baez onvermoeibaar de mensen opriep tot saamhorigheid. Catharine Paver daarentegen heeft haar eigen droombeelden.
Ze zingt met een heldere en warme stem over het aloude Westen en begeleidt zichzelf op een akoestische gitaar. Haar folkliedjes hebben spooksteden in Wyoming, Arizona en Utah als onderwerp. Bij haar verhalen zie je beelden van verlaten steden. Een aantal mooie foto's, afgedrukt in het hoesje, helpt je erbij. Catharine is vaak te vinden rond een kampvuur om haar verhalen al zingend aan een ieder te laten horen. Ze laat je wegzweven met haar boeiende vertelsels die een heel eigen sfeer uitademen. Dit soort liedjes hoor je nog maar weinig meer. Catharine Paver heeft mij veertig minuten laten wegdromen naar de tijd van de groeiende en florerende steden ten tijde van de goudkoorts, steden die na het opraken van het goud veranderden in spooksteden waar niemand meer wilde wonen. "Thunder Gold" is voor mij een onuitputtelijke goudmijn!

http://www.youtube.com/watch?v=BvtaKxsvHNc&feature=related

Geen opmerkingen:

Een reactie posten